Jaarrekening 2023 Jaarrekening 2023
A. Algemene gegevens
 
Naam ANBI: Protestantse gemeente te Delfzijl
Telefoonnummer 0596 630150
RSIN/Fiscaal nummer: 002624850
Nummer Kamer van Koophandel

Website adres:
76352196

www.pgdelfzijl.nl
E-mail: * scribaat@pgdelfzijl.nl
Adres: * Menno van Coehoornsingel 21
Postcode: 9934 GP
Plaats: Delfzijl
   
   
   
De Protestantse gemeente te Delfzijl is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland. In het statuut (kerkorde) van de Protestantse Kerk staat dit in ordinantie 2 artikel 1 als volgt omschreven “een gemeente is de gemeenschap, die geroepen, tot eenheid, getuigenis en dienst, samenkomt rondom Woord en sacramenten “.

Deze gemeente is een zelfstandig onderdeel als bedoeld in artikel 2 boek 2 Burgerlijk wetboek en bezit rechtspersoonlijkheid. Dit is ook vastgelegd in ordinantie 11 artikel 4 lid 1 van de kerkorde.

De kerkorde van de Protestantse Kerk in Nederland bevat o.m. bepalingen omtrent het bestuur, de financiën, toezicht en (tucht)rechtspraak die gelden voor de kerkleden, de gemeenten en andere onderdelen van deze kerk. Deze kerkorde is te vinden op de website van de landelijke kerk: kerkorde Protestantse Kerk in Nederland.

De Protestantse Kerk in Nederland heeft van de Belastingdienst een groepsbeschikking ANBI gekregen. Dat wil zeggen dat de afzonderlijke gemeenten en andere instellingen die tot dit kerkgenootschap behoren zijn aangewezen als ANBI. Dit is ook van toepassing op de Protestantse gemeente te Delfzijl

B. Samenstelling bestuur.

Het bestuur van de kerkelijke gemeente ligt bij de kerkenraad en wordt gevormd door de ambtsdragers van deze gemeente. In onze gemeente telt de kerkenraad 19 leden, die worden gekozen door en uit de leden van de kerkelijke gemeente.

Het College van Kerkrentmeesters telt 4 ouderling Kerkrentmeesters en 1 Kerkrentmeester is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële middelen en de gebouwen van de gemeente, met uitzondering van diaconale aangelegenheden. De kerkenraad is eindverantwoordelijk, wat tot uitdrukking komt in de goedkeuring van o.a. de begroting en de jaarrekening.  Het college bestaat uit tenminste drie leden. Verder hebben zowel de kerkenraad als het college, door het toezicht op de vermogensrechtelijke aangelegenheden, contact met het classicaal college voor de behandeling van beheerszaken. (Ordinantie 11, art. 6-9).



C. Doelstelling/visie.
De Protestantse Kerk verwoordt in de eerste hoofdstukken van de Kerkorde wat zij gelooft en belijdt. Dit vormt de basis van haar kerkstructuur, haar organisatie, haar kerkrecht, haar ledenadministratie, haar arbeidsvoorwaarden en haar financiën.
1 - De Protestantse Kerk in Nederland is overeenkomstig haar belijden gestalte van de ene heilige apostolische en katholieke of algemene christelijke Kerk die zich, delend in de aan Israël geschonken verwachting, uitstrekt naar de komst van het Koninkrijk van God. 
2 - Levend uit Gods genade in Jezus Christus vervult de kerk de opdracht van haar Heer om het Woord te horen en te verkondigen. 
3 - Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkondiging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest.
Zie verder: artikelen I t.m. IV van de kerkorde van de Protestantse Kerk “de roeping van kerk en gemeente”
D. Beleidsplan.
Het beleidsplan van de Protestantse Kerk kunt u vinden via deze link:
https://www.protestantsekerk.nl/anbi-pkn/
zoeken op beleidsplan 2021-2025 “de toekomst open tegemoet”

Op de website www.pgdelfzijl.nl  (Bestuur – Kerkenraad) vindt u het beleidsplan 2021- 2025 van onze gemeente.
E. Beloningsbeleid.
De beloning van de predikant(en) van onze gemeente is geregeld in de ‘Generale regeling rechtspositie predikanten’. De beloning van de overige medewerkers in loondienst, zoals kerkelijk werkers, kosters/beheerders, is geregeld in de ‘ Arbeidsvoorwaardenregeling Protestantse kerk in Nederland’.
De hierop betrekking hebbende regelingen vindt u via deze link:
Generale Regelingen Protestantse Kerk in Nederland

Leden van kerkenraden, colleges en commissies ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden. Alleen werkelijk gemaakte onkosten kunnen worden vergoed.
F. Verslag Activiteiten.
De kerkenraad heeft de algemene eindverantwoordelijkheid voor het in stand houden van een levende gemeente. Dat doet zij door zoveel mogelijk gemeenteleden in te schakelen bij het plaatselijk werk. Enkele taken zijn conform de kerkorde gedelegeerd naar afzonderlijke colleges, waaronder het College van Kerkrentmeesters en het College van Diakenen. Zij waken over de financiële slagkracht van de gemeente en leggen via een jaarverslag rekening en verantwoording af aan de kerkenraad. Een uittreksel van de belangrijkste gegevens treft u hieronder aan.
  • actuele zaken zijn te vinden op onze website: www.pgdelfzijl.nl onder Bestuur – Kerkrentmeesters

Jaarrekening 2023- Toelichting
  • Ook het jaar 2023 wordt afgesloten met een tekort. Dit is wel aanzienlijk dat oorspronkelijk was begroot. De lagere energielasten zijn hier deels debet aan. Ook enkele besparingen en verhogingen van huurprijzen hebben bijgedragen tot een lager tekort. Dit tekort is echter nog aanzienlijk en zal in 2024 leiden tot bezuinigingen, met name op het personele vlak.
  •  
  • Lasten.
  • Binnen het pastoraat is een kleine verschuiving geweest. De kerkelijk werker is voor een dagdeel werkzaam binnen de Diaconie. De kosten daarvan worden intern verwerkt.
  • Er zijn investeringen gedaan in zonnepanelen, verbetering van de isolatie en de aanschaf van een nieuwe preekstoel. Hier tegenover staan een aantal gerichte giften voor deze investeringen.
  • Voor het overige zijn de lasten redelijk in lijn met die van 2023.
  •  
  • Baten.
  • Ten opzichte van 2022 zijn met name de baten van opbrengst onroerende zaken aanmerkelijk
  • hoger dat Begroot.
  • Ook resultaten van Kerkbalans, giften en collecten laten geen dalende lijn zien, maar zijn op een hoger niveau dan in 2022,
  • De exploitatie van de drie begraafplaatsen blijft van zorg. De onderhoudskosten stijgen doordat meer werk moet worden uitbesteed aan derden. Wel geldt vanaf 2023 dat de verkoop van een graf voor bepaalde tijd is. In het verleden was dit onbepaalde tijd. Ook is de scheiding tussen de financiën Kerk en Begraafplaats verder doorgevoerd, zodat wordt voldaan een de richtlijnen van de Keerk.
  •  
Onderstaand zijn de financiële gegevens beknopt weergegeven.

 
terug