Terugblik op de informatie avond over de oorlog tussen Israël en de Palestijnen 12/11/24 Terugblik op de informatie avond over de oorlog tussen Israël en de Palestijnen 12/11/24
Rond de twintig gemeenteleden kwamen op deze informatieavond af. Omdat we veel gebruik zouden maken van de beamer zaten we vóór in de kerkzaal bij elkaar. We begonnen met het lezen van psalm 92 in de vertaling van Hans Bouma waarna we luisterden naar het lied ‘Maak ons hart onrustig Heer’ Daarna bekeken we een instructievideo over de geschiedenis van de staat Israël en over hoe het conflict tussen Israël en de Palestijnen ontstaan is. Vervolgens was er gelegenheid om vragen te stellen en nam ik gelegenheid enkele persoonlijke verhalen te vertellen n.a.v. mijn studiereizen naar Libanon (2017) en Israël (2020). Toen was het tijd voor een kopje koffie en thee.
Na de pauze kregen we de tekst te lezen die de Protestantse Kerk Nederland (PKN) op Goede Vrijdag deed uitgaan n.a.v. de aanslag van Hamas op Israëlische burgers op 7 oktober 2023 en de reactie van Israël daarop. We spraken hierover ook naar aanleiding van artikel I-7 in de Kerkorde waarin staat dat de kerk geroepen is gestalte te geven aan haar onopgeefbare verbondenheid met het volk Israël. Over deze onopgeefbare verbondenheid met Israël wordt verschillend gedacht binnen de protestantse kerk. Er zijn gelovigen die hier strikt aan willen vasthouden vanuit het oogpunt dat Israël recht heeft op alle steun om voort te bestaan. Anderen vinden dat het woord Israël op zijn minst vervangen moet worden met Jodendom of dat de nadruk op het antisemitisme moet komen te liggen. Vervolgens gingen we in groepjes uit elkaar om over onderstaande vragen in gesprek te gaan.
Gespreksvragen
  1. Wat roept de oorlog tussen Israël en de Palestijnen (Hamas en Hezbollah) bij jou op?
  2. Welke betekenis heeft het land/de staat Israël voor jou?
  3. Welk van onderstaande standpunten van de PKN spreekt jou bijzonder aan?
  • Wij distantiëren ons van directe of indirecte (financiële) steun aan kolonisten en geweld door hen op de Westbank. De Israëlische nederzettingen zijn illegaal.
  • Wij veroordelen het dat de Joodse gemeenschap in Nederland wordt bedreigd en verantwoordelijk gehouden wordt voor de situatie in Israël en Palestina. Dit is antisemitisme.
  • Wij zijn tegen het ontzeggen van hulp(goederen) aan degenen die hier afhankelijk van zijn.
We sloten de avond af met een terugkoppeling van de gesprekken en met het luisteren naar lied 1014 uit het Liedboek ‘Geef vrede door van hand tot hand’. Het was goed om achtergrond informatie te kunnen delen en om met elkaar over deze ingewikkelde en complexe zaak te spreken.





Extra informatie
Hieronder vindt u nadere informatie m.b.t. zowel de verklaring n.a.v. 7 oktober 2023 als een uitwerking van de ‘onopgeefbare verbondenheid’ zoals vermeld op de website van de PKN.
Deel uit de verklaring die de PKN op Goede Vrijdag deed uitgaan
Sinds de barbaarse aanslagen van Hamas in oktober vorig jaar en de naar aanleiding daarvan opgelaaide oorlog, krijgt de Protestantse Kerk veel uiteenlopende vragen en oproepen om partij te kiezen. Dat varieert van 'noodhulp aan Gaza betekent steun aan de vijanden van Israël' tot 'veroordeel de genocide'. Vaststaat dat de situatie in Gaza en Israël voor onnoemelijk veel leed zorgt en zijn weerslag heeft op de hele regio en wereldwijd. Zoals op de  Westbank. Veel Palestijnen daar leven met een schuldgevoel: “Waarom mogen wij wel leven terwijl in Gaza zoveel mensen sterven?” Er is ook angst voor invallen van het Israëlische leger in de Westbank en arrestaties die daarop volgen. Armoede neemt in rap tempo toe. Veel Palestijnen die in Israël werken zijn hun baan kwijtgeraakt of zijn bang om die te verliezen. In Israël leeft men in voortdurende onzekerheid over het eigen bestaansrecht en de angst dat terroristische aanslagen, zoals die van 7 oktober vorig jaar, zich zouden kunnen herhalen. Daarnaast is er grote zorg over het lot van de gegijzelden. Het conflict raakt in meer of mindere mate iedereen in Palestina en Israël, maar ook velen daarbuiten. Dat geldt zeker ook voor de Joodse gemeenschap in Nederland en voor Palestijnen in Nederland.
Voor de Protestantse Kerk is helder dat het nooit een kwestie van 'kiezen tussen partijen' kan zijn, maar dat het een blijvende zoektocht is hoe vrede en humaniteit gediend kunnen worden. De Protestantse Kerk is geroepen tot onopgeefbare verbondenheid met het volk Israël, maar dat is expliciet niet hetzelfde als de staat Israël, laat staan de Israëlische regering. Kern van de verbondenheid is dat het christelijk geloof niet denkbaar is zonder joodse wortels en dat de kerk geroepen is tot gesprek met het jodendom. De Protestantse Kerk ziet (volken)recht en in internationale verdragen omschreven mensenrechten als het primaire oriëntatiepunt voor de oplossing van het Israëlisch-Palestijns-Arabisch conflict. Een gebruik van religieuze argumenten om grondgebied te claimen (op Bijbelse gronden hebben de Joden recht op dit deel van de wereld) blijft de kerk afwijzen.
De wederzijdse haat en onbegrip, het gepolariseerde debat en het vijanddenken - zowel daar als hier -, staan oplossingen en noodhulp in de weg, met alle gevolgen van dien. Voor het afwenden van een humanitaire ramp, is humaniteit nodig. We moeten ‘de Ander’ altijd als mens blijven zien. Als kerk leren we dit verstaan vanuit Bijbelse grondwaarden. Concreet houdt dit in dat de Protestantse Kerk alles afwijst wat vrede en rechtvaardigheid in de weg staat en voorstander is van alles wat hier juist aan bijdraagt. De huidige politieke loopgraven staan dit in de weg. Wij bidden om vrede en om Gods ontferming: Kyrie Eleison.


Over de onopgeefbare verbondenheid met Israël 
Voor de Protestantse Kerk is de relatie met het volk Israël een essentieel onderdeel van de eigen identiteit. In de kerkorde staat dat de kerk geroepen is om in al haar geledingen het gesprek met Israël te zoeken en gestalte te geven aan haar onopgeefbare verbondenheid met het volk Israël. Wat wordt er met de verschillende bewoordingen bedoeld?

Geroepen
De Protestantse Kerk kent verschillende roepingen: naast de roeping om aan de onopgeefbare verbondenheid met het volk Israël gestalte te geven is er óók de oecumenische roeping om de eenheid en verbondenheid tussen christenen wereldwijd te zoeken en de diaconale roeping om op te komen voor recht en gerechtigheid. Ook al kunnen deze roepingen in de praktijk botsen en schuren, ze hebben met elkaar te maken en versterken elkaar. En ze gelden voor de gehele Kerk. De roeping in verband met het Joodse volk wordt als eerste genoemd. Dat geeft het belang aan dat de Protestantse Kerk hecht aan het gesprek met het volk Israël. Er spreekt het besef uit dat de wortels van het christelijk geloof Joods zijn.

Het volk Israël
De benaming ‘het volk Israël’ wordt breed opgevat. Het is het volk Israël zoals het zichzelf verstaat. Het is niet aan de Protestantse Kerk om te bepalen wie tot het Joodse volk behoren. Het Joodse zelfverstaan is heel divers. Het heeft te maken met het Joodse volk (waar ook ter wereld), de Joodse religieuze traditie en de staat Israël. Het volk Israël heeft dus niet alleen te maken met het Bijbelse volk Israël, maar zeker ook met het levende Joodse volk in al zijn diversiteit en het levende jodendom in al zijn veelkleurigheid.

Gesprek
De Protestantse Kerk heeft een lang traject afgelegd in haar verhouding tot het Joodse volk. Zij spreekt niet meer over ‘zending onder Joden’ maar kiest voor het woord gesprek. Niet de PKN  bepaalt de agenda van het gesprek, maar deze draagt wel onderwerpen aan die voor de Protestantse Kerk belangrijk zijn: het verstaan van de Schrift en van het Koninkrijk van God. In de praktijk betekent dit gesprek dat vooral de ontmoeting wordt gezocht met het levende religieuze jodendom. Maar niet uitsluitend. Vanuit de Protestantse Kerk voeren zowel Kerk en Israël als Kerk in Actie gesprekken met Joden, religieus en niet religieus, over tal van onderwerpen: religieus, politiek-maatschappelijk, diaconaal. Gesprek met Israël is op basis van gelijkwaardigheid: juist vanuit de verbondenheid kunnen kritisch-betrokken vragen aan elkaar gesteld worden. Jodendom en Christendom hebben elkaar door de eeuwen heen altijd wederzijds beïnvloed en op elkaar gereageerd. Hoewel anti-Joodse uitingen geuit werden in de traditie van de kerk, wijst de PKN wijst al jaren elke vorm van antisemitisme af.




Theologisch
Joden en christenen zijn ook vanuit een theologische visie met elkaar verbonden. Ze lezen beide de Hebreeuwse Bijbel (O.T). Jezus is een Jood. Het Nieuwe Testament is voor het overgrote deel Joods. Dat de kerk het gesprek met het Jodendom zoekt, raakt aan het hart van het belijden. De kern van beide religieuze tradities gaat terug op de God van Israël. De God die daarin ter sprake komt is één, de Ene. Joden en christenen blijven elkaars pad voortdurend kruisen, juist omdat de oorsprong van de weg één is. Vanuit het hart van Tora, Profeten en Evangelie worden kernvragen gesteld. Hoe leef je? Ben je hoeder van je medemens? Waar ben je, mens? Vanuit Gods compassie worden Joden en christenen, samen met alle mensen van goede wil, geroepen om compassievol met alle levende schepselen om te gaan.

Informatieve video’s:
https://www.youtube.com/watch?v=7wyEAK7STy8
Universiteit Nederland - de video die we dinsdagavond bekeken hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=h0qDBaoQe8A
Het geweld in Israël en de Palestijnse gebieden uitgelegd
https://www.youtube.com/watch?v=-p3CKwyyvE4
Jeugdjournaal; dit moet je weten over de oorlog tussen Israël en Palestijnen
https://www.youtube.com/watch?v=uHTyq8SMmLE
Het lied: Maak ons hart onrustig Heer

Ds. Marja de Jager





 
 
Laatste ontmoetingsmiddag Laatste ontmoetingsmiddag
Jarenlang werd in het seizoen op de 2e donderdag van de maand een Ontmoetingsmiddag georganiseerd. Diverse thema’s en activiteiten kwamen daarbij aan de orde. We zien nu dat het aantal deelnemers sterk terugloopt. We hebben daarom besloten om per 1 januari 2025 te stoppen. De laatste ontmoetingsmiddag is op donderdag 12 december. We danken degenen die hebben bijgedragen aan het slagen van de middagen en kijken daar met plezier op terug.
Namens de Ontmoetingsmiddag

Lyda Raske-Rutten
 
 
 
Kerstpakkettenactie Kerstpakkettenactie

Wat is het fijn om een kerstpakket te ontvangen, zeker als je het financieel niet breed hebt. Voor dit doel is indertijd de Stichting Kerken Delfzijl in actie opgericht door de gezamenlijke kerken van Delfzijl. Dit jaar houden wij voor de 25ste  keer deze actie. Zij spant zich in om jaarlijks circa 200 gezinnen, onze naasten (kerkelijk en niet kerkelijk) in de gemeente Eemsdelta, een kerstpakket te kunnen geven.
Onze doelgroep zijn mensen die niet bij de voedselbank kunnen aankloppen, omdat hun inkomen net iets te hoog is, maar die het financieel moeilijk hebben en/of geconfronteerd zijn/worden met ernstige tegenslagen zoals ziekte, overlijden van een dierbare.
Onze inkomsten bestaan uit giften van de kerken, van enkele ondernemers en van particulieren. Een gemeentelijke subsidie van € 1.200 is helaas stopgezet en het aantal vaste donateurs loopt ook terug. Mede hierdoor wordt het voortbestaan van ons werk bemoeilijkt. Daarom proberen we nieuwe donateurs te werven voor een (jaarlijkse) bijdrage aan onze actie die begin december plaatsvindt.
We hopen op u te mogen rekenen voor een bijdrage om onze activiteiten te kunnen blijven voortzetten.

Ons bankrekeningnummer is NL51 ABNA 0586018255 ten name van Kerken Delfzijl in actie.
Met een vriendelijke groet,
J.W. Davids
Secretaris

 
 
Leven in verbondenheid Leven in verbondenheid
Thema van de dienst  op 15 september 2024.
.Piet Lanting sprak tijdens deze dienst de hierna volgende tekst uit.
Vandaag een dienst in de Farmsumer Kerk. Zoals u wellicht weet is deze kerk een Rijksmonument. Vandaar dat we deze dienst houden in het kader van Open Monumentendag, die gisteren was. Het thema van deze Open Monumentendag is: ‘routes, netwerken, verbindingen’. Welke route heeft ons ooit in deze Farmsumer Kerk gebracht?
Was dat een individuele route of liep deze via onze netwerken: onze ouders, voorouders, schoolvrienden of andere contacten? Wij volgen vanmorgen een route vanuit het verre verleden, dáár waar ooit het geloof in dit gebied is binnen gekomen. Met hen - de gelovigen die ons voorgingen - weten wij ons verbonden.
Vele voetstappen zijn hier in deze kerk  of in de kerken die eerder op deze plek werden gebouwd, gezet. Laten we terug gaan naar het begin. Dat zal in de 8e eeuw geweest zijn, toen Liudger, een zendeling, dit gebied heeft bezocht.                                                   En zelfs, naar alle waarschijnlijkheid, hier de eerste kerk heeft gesticht. We denken in opdracht van Bonifatius, die later in het jaar 754 in Dokkum is vermoord. Deze eerste kerk zal onherroepelijk een kleine houten kerk geweest zijn met een kleine kerkgemeenschap in een probleem gebied, dat regelmatig door hoge waterstanden werd bedreigd of overspoeld. Om droge voeten te houden werden omstreeks de  vroege middeleeuwen wierden opgeworpen.
Farmsum bestond uit diverse aaneengegroeide huiswierden. Aan de zuidzijde van het dorp verrees in het begin van de 13e eeuw het Huis te Farmsum, later de zogenaamde  ‘Ripperda borg’en iets later werd de eerste kerk vervangen door een fraaie romano-gotische, overwelfde kruiskerk, gebouwd op de hoogste wierde . In de 15e eeuw is de kerk vergroot met een veelzijdig gesloten koor en zijbeuken.Ten noorden van het koor was een overwelfde sacristie met een schatkamer er boven.
Helaas zijn er van dit interieur geen foto’s in ons bezit. Farmsum was een zeer oude proosdij en viel onder het bisdom van Munster.
De beeldenstorm van 1566, voorbode tot de Reformatie,
 is de kerk voorbij gegaan, dankzij het optreden van Jacob Ripperda. Vanaf 1559 bestond op veel plaatsen in het Groningerland een groeiende belangstelling voor de Hervorming. Zo ook in Farmsum. Pastoor Hermannus Mullerus van Farmsum preekte in de landstaal en wilde geen Latijnse missen meer bedienen. Hij werd daarom door de bisschop van Munster uit het ambt gezet.
Ook de boeken en geschriften van zijn hand werden in opdracht van de bisschop verbrand. In 1595 is hij na omscholing, beroepen als gereformeerde predikant van de Farmsumer Kerk. De Reformatie in Farmsum was een feit. Omstreeks 1655 stond men in Farmsum welgezind tegenover de joden en kwam met medewerking van de kerkenraad de eerste Joodse begraafplaats in de provincie Groningen tot stand. In 1814 werd door het beleg van de Fransen gedeelten van Farmsum vernield en in brand gestoken en ook de kerk en de pastorie liepen beschadigingen op. De oude romano-gotische kerk is in 1868 afgebroken en de huidige Farmsumer Kerk werd in 1870 in gebruik genomen. Op het doen en laten van de ouderlingen, diakenen en kerkrentmeesters in de kerk werd toentertijd goed gelet. Als ze niet of niet vaak genoeg in de kerk kwamen, volgden reprimandes van de kerkenraad. Verder golden in die tijd regels die nu gelukkig niet meer gelden. In 1833 bepaalde de kerkenraad dat ‘onechte’ kinderen (bastaards) niet tegelijk met ‘echte’ kinderen mochten worden gedoopt. Hieruit blijkt wel dat Farmsum van oudsher een tamelijk rechtzinnige gemeente was.
De vrijzinnigen waren in de minderheid. Toch heeft men het bij de bouw van de kerk aangedurfd de drie reformatoren, Zwingli, Luther en Calvijn  gezamenlijk in een nis boven de uitgang bij de toren te plaatsen. Zij vertegenwoordigen de  vrijzinnigen, midden orthodoxen en rechtzinnigen. Allen bleken welkom in de kerk. In het begin van de 20e eeuw begon zich een duidelijk vrijzinnige stroming af te tekenen. Maar toen ds. Pelinck in 1913 als predikant vertrok werd een benoemingscommissie samengesteld die tegen de verwachting in en tot teleurstelling van het vrijzinnige deel van de kerkelijke  bevolking  de aarts orthodoxe ds. Rijpma benoemde. De orthodoxen verweten de vrijzinnigen een slapheid in woord en gebod. Die verdeeldheid in rechtzinnig en vrijzinnig, die ook  in de andere dorpen zoals Heveskes, Oterdum, Weiwerd en Meedhuizen speelde, zou de 5 dorpen bij de samenvoeging in de 60-er jaren van de 20e eeuw veel hoofdbrekens kosten.
Toch vond de definitieve samenvoeging plaats 1968. De oorlogsjaren van 1940-45 zijn ook voor de Hervormde gemeente niet zonder slag of stoot voorbijgegaan.
Ds. Van de Flier verborg Joden  onder de vloer van zijn werkkamer van de pastorie en er zaten ook Joden ondergedoken in de hoge kerkbank hier in de kerk van de kerkvoogdij. Tijdens de oorlog en ook de jaren er na  was de kerk zondags goed bezet. Op woensdag 2 mei 1945 brak na de hevige strijd rondom  Farmsum de laatste  Duitse tegenstand op het vaste land in Nederland.  De 400 soldaten die zich in de kerk hadden verschanst, verlieten ’s morgens de Farmsumer Kerk en werden krijgsgevangen genomen. Tot 2005 is de Hervormde/Protestantse Gemeente van Farmsum zelfstandig geweest, maar door de kerkverlating en natuurlijk verloop werd de gemeente te klein om zelfstandig te blijven en werd met gemengde gevoelens de samenvoeging met de Protestantse Gemeente Delfzijl een feit. Samen op weg, van Noord, West, Oost en Zuid, naar een nieuwe kerkgemeenschap, in de kerk met het kruis, op weg naar het Koninkrijk van God. Levend in verbondenheid.
Zoals we nu samen zingen :
Door God bijeen vergaderd, één volk dat Hem behoort.
Als kindren van één Vader; één doop, één Geest, één woord….


 


 
 
Inlia Inlia
'Dit is onze enige veiligheid'

Ze maken zich grote zorgen, de mensen die INLIA opvangt en begeleidt in het Gasthuis in Groningen. Nu het kabinet de bed-bad-broodregeling niet meer wil betalen, vrezen ze voor het enige toevluchtsoord dat ze hebben.
Ze moeten terug en dat kunnen ze ook – zegt minister Faber. Dat klopt niet altijd: de mensen in het Gasthuis zijn al 'door de hele molen geweest' en het is de overheid niet gelukt om terugkeer te realiseren. Toen ze aan het einde van het traject op straat terecht zijn gekomen konden zij instromen in de Landelijke Vreemdelingen Voorziening. In Groningen wordt die uitgevoerd door INLIA. In het Gasthuis werkt INLIA met hen aan oplossingen: terugkeer, doormigratie of legaal verblijf. Zonder het Gasthuis zouden ze op straat zijn blijven staan.

Bestaanszekerheid
“We mogen nergens heen en we mogen niet blijven.” Zo vat de Armeense Stepan de onmogelijkheid van zijn situatie in één zin samen. Hij is 37 en zit vanaf zijn 13de in een rolstoel. Hij komt uit een klein plaatsje in Armenië, in een onrustige provincie waar bendes opereren. Zijn goede vriend Grigor uit Azerbeidzjan tolkt voor het interview. En die wil zelf ook wat kwijt: “Wij danken God voor INLIA, voor het dak boven ons hoofd.”

Het is een catastrofe als het Gasthuis er niet zou zijn, zeggen Stepan en Grigor. Ze maken zich zorgen. “Dit is onze enige veiligheid. Onze enige bestaanszekerheid. Veilig slapen is een basisbehoefte. Als deze plek er niet is, wat moeten we dan?” Mensen hebben het verkeerde idee over hen, denkt Stepan: “Ik ben hier niet gekomen om rijk te worden ofzo.”

“Waarom zou ik hier 15 jaar als dakloze asielzoeker willen leven, als ik terug kon naar Armenië? Als ik daar de benodigde medicatie zou kunnen krijgen en er normaal zou kunnen leven? Waarom zou ik dan hier zitten? In een opvang? Dat is toch niet logisch?” Niet dat hij een kwaad woord wil zeggen over die opvang, begrijp hem goed: “Dit is ons thuis. We hebben heel veel respect voor de mensen van INLIA.” Ze hopen vurig dat het Gasthuis blijft bestaan.

 
 
Gevraagd: kokers voor de eetgroep Gevraagd: kokers voor de eetgroep

We zijn dringend op zoek naar mensen die een gerecht willen klaarmaken voor de eetgroep.
In de maand september en in januari komen we als groep bij elkaar om verschillende menu’s samen te stellen en de taken te verdelen. Ieder lid van de kookgroep maakt 1 gerecht van het menu klaar en zo ontstaat er samen een 3 gangen menu. Je kookt naar eigen inzicht en voorkeur, want iedereen is wel ergens goed in.
Een ‘Top kok’ hoef je niet te zijn maar lijkt het je leuk om mee te doen neem contact op met één van de leden van onze kookgroep ( Kees en Rita, Geke, Wies, Ton, Wouter) of met Hennie de Vries, telefoon 61 83 46

 
 
Startzondag 2024 Startzondag 2024


Op een mooie zondag aan het eind van de zomer vierden we samen als gemeente de startzondag. We waren als leden (én partners) van de werkgroep Vieren en Vormen al vroeg in het Anker om de nodige voorbereidingen te treffen waaronder brood smeren en hapjes klaarzetten. Ook de koffiezetters waren tijdig aanwezig want er was koffiedrinken vóór de dienst. Mét lekkers erbij wat de thuisbakkers meebrachten: taart, cake, koek, muffins. Héérlijk! Inmiddels waren de leden van zanggroep Seven-Up o.l.v. Marlies Tiemens-Roelfs ook gearriveerd. Helemaal uit Apeldoorn vandaan. Gestadig stroomde het Anker vol en deed iedereen zich tegoed aan koffie/thee met gebak.

Rond half elf begon de dienst. Wij zaten aan tafels in de kerkzaal en wisten ons met het aansteken van de kaars van verbondenheid, verbonden met allen die thuis met ons meevierden. Seven-up begon de dienst met het prachtige lied: ‘You raise me up’. De toon was gezet. Het thema van de dienst was: ‘Als nieuw! Leven in het licht van Gods Koninkrijk’. Bij de inleiding op de zondag werd dit thema, met het bijbehorende Bijbelverhaal over de werkers in wijngaard uit Matteüs 20:1-16, verduidelijkt. Dit gebeurde aan de hand van het bloemstuk wat voor op de liturgietafel stond. 
 
Iedereen wordt uitgenodigd om mee te werken in de wijngaard van de Heer. Of je nu van kinds af aan meedoet of later in je leven bent ingestapt. God heeft elk mens nodig om zijn koninkrijk tot bloei te brengen. De laatsten (de hoge stapel blokken) bloeien net zo mooi als de eersten die vanaf de vroege morgen hadden meegewerkt (de lage stapel). Heel de dienst stond in het teken van de hoop en van de vreugde en blijdschap van het geloof. Wat mede inhoudt kreeg door de prachtige liederen die Seven-Up ten gehore bracht.

 
   

Na de dienst dronken we nog een kop koffie of thee en daarna waagden we ons aan de Bijbelquiz. Er blijkt heel wat kennis in onze gemeente te zitten. Want ondanks dat er een paar lastige vragen tussenzaten, hadden een paar gemeenteleden nul of heel weinig fouten. Proficiat! Toen was het tijd voor een hapje, drankje en ontmoeting. We hadden het heel gezellig met elkaar. Die gezelligheid vonden we ook tijdens de maaltijd bestaande uit heerlijke soep met broodjes en fruit toe. We besloten de startzondag met het zingen van lied 834: Vernieuw Gij mij, o eeuwig licht!

We kunnen terugzien ook op een geslaagd begin van het nieuwe kerkelijke seizoen.
Om dankbaar voor te zijn! Hierbij willen we allen heel hartelijk bedanken die mee hebben geholpen deze dag tot een succes te maken: de thuisbakkers, de soepkokers, zanggroep Seven-Up, de organist, de koster, de beamerbediener, de koffiezetters en al degenen die zich spontaan aanboden om mee te helpen. En laat ik vooral niet vergeten de leden van de werkgroep Vieren en Vormen én partners te bedanken voor hun tomeloze inzet.

Namens de werkgroep Vieren en Vormen, 
Ds. Marja de Jager 
(meer foto's vindt u bij fotoalbums)
 
Sacrale dans Sacrale dans


MEDITATIEF DANSEN... ...komt van ‘Meditation des Tanzes’ (Bernhard Wosien), doorgegeven als ‘sacred dance’, met als doel ‘heel worden’. Lichaam, geest, hart en ziel verbinden zich tijdens het dansen en op deze manier kun je nader tot jezelf komen. Door te bewegen wordt je bewogen, wordt iets aangeraakt, het unieke van ieder mens: je wezen. Er ontstaat ruimte voor verbinding: met jezelf en de anderen in de kring, maar ook met het hogere: de bron, de stilte, het geheim. Het dansen geeft o.a. ontspanning en nieuwe energie terwijl je die energie weer deelt in de kring. Iedere dans heeft zijn eigen – eenvoudige – stappen, symbolische gebaren en vormen, betekenis en geschiedenis. De dansen worden gedragen door verschillende muzieksoorten: klassiek, modern, folklore.


De dansmiddagen zijn om de week op woensdagmiddag, te beginnen op woensdag 11 september 2024
tijd: van 16.00 uur tot  17.30 uur
plaats: Het gebouw 'Op de Wierde' te Farmsum.
Kosten: € 13.00 per avond of € 105,00 voor de hele cursus van tien lessen.
De data zijn:
Woensdagmiddag:  25 september, 9 en 23 oktober, 6 en 20 november, 4 en 18 december, 15 en 29 januari 2025, 12 en 26 februari, 12 en 26 maart, 9 en 23 april, 14 en 28 mei en 11 en 25 juni
Gemiste lessen kun je altijd inhalen bij een andere groep. Proefles is altijd gratis, een dansles (1,5 uur) ochtend, middag of avond is. Soms dansen wij ook buiten, bijvoorbeeld in de Wilgenborg bij de Blauwestad, of in de Marktpleinkerk in Winschoten. 
Ulrike Neuman leidt de lessen.

Als u meer wilt weten neem dan gerust contact op met mij of meldt u aan: ulrike_neumann@hotmail.com.

Mijn naam is Ulrike Neumann en ik woon in de buurt van Nordeich (DL). Ik ben danstherapeute en heb de opleiding tot docente sacred dance bij de Stichting Opleiding Sacred Dance Nederland te Zeist gevolgd.



 
 
Handgebreide sokken Handgebreide sokken


Warme, handgebreide sokken voor het goede doel
Nu de herfst zijn intrede doet deze maand, is het tijd voor gezelligheid thuis met warme, hand gebreide sokken.
Ook heerlijk in laarzen en sneakers. En een leuk cadeautje voor Sinterklaas en Kerst.
U kunt ze weer bestellen bij:
mevrouw Stam, telefoon 0596 61 84 47.
De sokken kosten € 15,00 per paar.
Met de opbrengst van de sokken steunen wij het JeugdOpvang Centrum Jardim Colonial in Brazilië.
De kinderen in Brazilië zullen u dankbaar zijn.
 
 
Breien voor de Lepra Zending Breien voor de Lepra Zending
Beste breisters van de zwachtels voor de Lepra Zending.
Allereerst hartelijk bedankt voor alles wat jullie tot nu toe aan meters hebt gebreid.
Het is echt boven verwachting wat we met zovelen hebben gedaan.
Overal hoor ik leuke en warme reacties wat blij maakt!
Daarom gaan we na half september een zending klaarmaken en die maand naar Apeldoorn brengen.
Ze vragen daar twee euro per gebreid windsel voor het verzenden over de wereld naar de lepra patiënten.
Er wordt een collecte gehouden voor deze kosten zodat we dat erbij kunnen doneren.
De windsels worden gebruikt over het gewone verband heen gewonden om de pijnlijke uiteinden van de zenuwen te behoeden voor stoten enz.
Omdat de mensen ze zelf moeten kunnen uitwassen moeten ze van katoen zijn.
We kunnen gewoon door breien mochten we dat willen en kunnen bekostigen.
Zo zijn jullie even op de hoogte van de plannen over ons project.
Mochten er vragen zijn, van welke aard dan ook, bel me gerust op,
Tel: 06 13 07 77 41
 
Rommelmarkt
Hartelijke groeten, Wies Veling-de Maa
 
 
Het verjaardagfonds krijgt een update Het verjaardagfonds krijgt een update
Al heel veel jaren hebben we in onze gemeente het verjaardagfonds.
Alle jarigen in onze gemeente krijgen op hun verjaardag een felicitatiekaart en bij het bereiken van een bepaalde leeftijd ook een bloemetje erbij.
Tevens wordt er een bijdrage (in het bruine zakje) voor dit fonds gevraagd.
Gezien de leeftijdsopbouw in de gemeente hebben we gemeend dat het goed is om het verjaardagfonds enigszins aan te passen.
Vanaf 2024 krijgen de gemeenteleden vanaf 80 jaar een felicitatiekaart en vanaf 85 jaar komt daar een mooi bos bloemen bij. 

Om dit alles te financieren zullen we een paar keer per jaar voor dit fonds collecteren en één keer per jaar ontvangen alle gemeenteleden een brief om een vrijwillige bijdrage voor dit fonds te geven.
De bloemen bij de hoogtijdagen van de huwelijken blijven bestaan.
Net als altijd blijven de contactpersonen / en de mensen van het verjaardagfonds de kaartjes en de bloemen bij u thuis bezorgen.
Met deze nieuwe opzet van het verjaardagfonds denken we dat de bezorging van de kaarten en de bloemen gewaarborgd blijft.

Werkgroep Pastoraat
 
Het verhaal van Abt Emo Het verhaal van Abt Emo
en korte info voor het kerkblad over de quiltexpositie “de Reis van Abt Emo”



Voor de vakantie vroeg de tentoonstelling commissie mij om een quilttentoonstelling in te richten. Dit was voor mij een hele verrassing maar voor alles een hele eer. Bovendien was ik heel blij dat ik de serie rond de reis van abt Emo mocht laten zien want dit verhaal, wat zich in deze provincie heeft afgespeeld in de late Middeleeuwen blijft boeiend en inspirerend. Het is een verhaal vol hoop en geloof in eigen kracht. Deze tentoonstelling is van af 12 oktober te zien.



Naast de quilts rond abt Emo heb ik voor de vergaderruimtes quilts uitgezocht die iets te maken hebben met de zee. Want wij leven met de zee, horen de zee en ruiken de zee. Het zijn quilts gemaakt in de periode van 2009 tot heden.

Ik hoop dat u er net zoveel plezier aan beleeft om de quilts te bekijken als ik heb gehad om ze te maken.
 
 
Warme, handgebreide sokken voor het goede doel Warme, handgebreide sokken voor het goede doel
De herfst is nu duidelijk aanwezig. Tijd voor warme sokken. Niet alleen in klompen of laarzen, maar ook s'avonds om de schoenen voor lekkere warme sokken te ruilen.
De kosten zijn nog steeds 10 euro per paar. En u kunt ze bestellen bij mevrouw Stam, tel. 0596 61 84 47.
De opbrengst is voor het JeugdOpvangCentrum Jardim Colonial in Brazilië.
Namens de kinderen alvast onze hartelijke dank
 
 
Sacrale dans Sacrale dans


Meditatief dansen...
...komt van ‘Meditation des Tanzes’ (Bernhard Wosien), doorgegeven als
‘sacred dance’, met als doel ‘heel worden’.
Lichaam, geest, hart en ziel verbinden zich tijdens het dansen en op deze
manier kun je nader tot jezelf komen.
Door te bewegen wordt je bewogen, wordt iets aangeraakt, het unieke van
ieder mens: je wezen. Er ontstaat ruimte voor verbinding: met jezelf
en de anderen in de kring, maar ook met het hogere: de bron,
de stilte, het geheim.
Het dansen geeft o.a. ontspanning en nieuwe energie terwijl je die energie
weer deelt in de kring.
Iedere dans heeft zijn eigen – eenvoudige – stappen, symbolische gebaren en vormen,
betekenis en geschiedenis. De dansen worden gedragen door
verschillende muzieksoorten: klassiek, modern, folklore

De meestal rustige dansen zijn niet zo moeilijk om te leren, danservaring is niet nodig, wel wordt aangeraden
om gemakkelijke kleding mee te nemen. Iedereen vanaf 9 t/m 99 is van harte welkom.
Je bent welkom op de woensdagmiddag.
Tijd: 15.30 – 17.00
Locatie: Op de Wierde 1, 9936CK Farmsum
Data:
11-9-24, 25-9, 9-10, 23-10, 6-11, 20-11, 4-12, 18-12, 15-1-25, 29-1, 12-
2, 26-2, 12-3, 26-3, 9-4, 23-4, 14-5, 28-5, 11-6, 25-6
Gemiste lessen kun je altijd inhalen bij een andere groep.
Proefles is altijd gratis, een dansles (1,5 uur) ochtend of
middag is 13€ p.p. of 105€ voor een hele cursus van tien
lessen. Individuele situatie‘s zijn altijd bespreekbaar.
 
Schuldhulpmaatje Schuldhulpmaatje



SchuldHulpMaatje Eemsdelta zoekt nieuwe maatjes.

In Nederland heeft 1 op de 5 huishoudens financiële problemen. Ook in onze gemeente Eemsdelta. Geldzorgen veroorzaken zoveel stress dat veel mensen niet meer helder kunnen denken. Ze verliezen het overzicht over hun geldzaken. Zelfs iets eenvoudigs als het openmaken van de post kan emotioneel te belastend worden. En zo raken mensen steeds verder in de problemen.
De vrijwilligers van SchuldHulpMaatje Eemsdelta helpen om de problemen op te lossen. We hebben op dit moment een aantal SchuldHulpMaatjes. Dat moeten er meer worden. Ben jij ons nieuwe maatje?

Wat doet een maatje?

SchuldHulpMaatje zet zich vanuit christelijke naastenliefde in om mensen met financiële problemen zo vroeg mogelijk te bereiken en zonder verwijten te helpen.
Een Maatje helpt om alle inkomsten, uitgaven en onbetaalde rekeningen op een rij te zetten. Wie weer overzicht heeft en een plan om de schulden af te betalen, heeft veel minder stress.
Een Maatje is een vrijwilliger die van-mens-tot-mens probeert te helpen. Iemand die luistert zonder oordeel, dat alleen al betekent heel veel.

SchuldHulpMaatje worden

Na een driedaagse training kan je als Maatje aan de slag. Je maakt deel uit van ons Maatjesteam, wordt ondersteund door de coördinator en krijgt elk jaar bijscholing.

Interesse?

Kijk op www.schuldhulpmaatje.nl/eemsdelta
Of bel (vrijblijvend) met Harry Mulder op 06 51 34 18 43
De predikant/diakenen/oudsten in jouw kerk kunnen je ook op weg helpen.

 
 
Hoe onze gemeente ervoor staat: een ‘foto’ anno 2022 Hoe onze gemeente ervoor staat: een ‘foto’ anno 2022

Getallen die spreken
Als startpunt bij het schrijven van een nieuw beleidsplan heeft de ‘commissie beleidsplan’ een momentopname gemaakt van onze gemeente: hoe staan we er anno 2022 voor? Wat opvalt aan onze gemeente is dat zij naar verhouding veel oudere leden telt, meer dan op grond van de samenstelling van de bevolking van Delfzijl mag worden verwacht. Het aantal leden boven 65 jaar is naar verhouding groot, het aantal jongeren (0-18 jaar) heel klein en ook de ‘middenmoot’ (18 tot 65 jaar) is ondervertegenwoordigd. Op 1 januari 2022 heeft onze gemeente 1.257 leden. Tien jaar terug, op 1 januari 2012 waren er 2.247 leden, een daling van 990 leden (44%). Gemiddeld genomen daalt ons ledental per jaar met ± 5%.  Uit een recente berekening van onze ledenadministrateur Kees Straatman voor de komende periode 2023-2030 blijkt dat het percentage van de leden onder de 65 verder gaat afnemen en het percentage 65+ gaat toenemen. Was het percentage 65+ in 2012 nog 43%, dit jaar (2022) is dat gestegen tot 60% en wanneer Kees deze trend doorberekent naar de toekomst is dat in 2030 gestegen tot 72%. Dit gaat ongetwijfeld consequenties hebben voor de inzet van ons pastoraat, want voor het pastoraat aan ouderen geldt dat dit bijna altijd in een één-op-één situatie plaatsvindt. Uit bovenvermelde cijfers blijkt dat de pastorale belasting voor wat betreft 65+ in 23 jaar tijd meer dan verdubbeld zal zijn.
Een karakterschets
Naast de getallen (kwantiteit) valt er ook iets te zeggen over het karakter van onze gemeente. De kerkenraad typeert onze gemeente vooral als ‘een krimpende gemeente die met man (mens) en macht alles gaande weet te houden, maar hoe lang nog?’ En wat er in de samenleving speelt, zien we ook terug in onze gemeente. De PKN-visienota ‘Van U is de toekomst’ benoemt dat in Nederland mensen ‘klagend gelukkig, onzeker, op zoek naar zin, druk-druk-druk en gepolariseerd zijn’. Met name onzekerheid over de toekomst en weinig tijd hebben, komen we ook bij onze gemeenteleden tegen. Vandaar dat het actieve deel van onze gemeente vooral bestaat uit gemeenteleden met de leeftijd 65-plus. Het is moeilijk om vrijwilligers te vinden onder de 65 jaar omdat zij vaak druk zijn met hun werk (meer arbeidsparticipatie door verhoging van de pensioenleeftijd en tweeverdieners).
Bestuurskracht neemt af
In onze gemeente vinden we in het algemeen voldoende vrijwilligers als het gaat om de uitvoering van praktische zaken zoals de commissies die het koffiedrinken verzorgen, het onderhoud van de tuin doen, contactpersonen die kerkpost rondbrengen, vrijwilligers die koster zijn, etc. Wat ons de laatste jaren nauwelijks meer lukt is het vinden van vrijwilligers die willen meedoen in de kerkenraad. Begin april namen we afscheid van vier diakenen en twee kerkrentmeesters, slechts een diaken werd bevestigd, ondanks dat we meerdere gemeenteleden benaderden voor deelname in de kerkenraad. Daarmee neemt de bestuurskracht in onze gemeente in redelijk snel tempo af. In de PKN-nota “Kerk 2025: waar een Woord is, is een weg”, waarin op hoofdlijnen de toekomst van de kerk wordt geschetst, constateren de schrijvers dat het nodig is terug te gaan naar ‘de kern van kerkzijn’ en wat daarvoor nodig is. Op een of andere manier is een te ‘dikke’ organisatie ontstaan, die dreigt doel in zichzelf te worden. Een lichtere vorm is nodig die voortdurend is gerelateerd aan de kern van kerkzijn: het evangelie, de geloofsgemeenschap en de zending van de kerk. Voor onze gemeente hebben wij de kern verwoord in onze missie: ‘we willen een gemeenschap zijn, waarin verlangen naar God gewekt en gevoed wordt’. Nu de bestuurskracht afneemt staat onze gemeente voor de uitdaging om in de komende tijd te zoeken naar die lichtere organisatie die passend is bij de kern van ons kerkzijn.
Jongeren
Over het hierboven genoemde ‘op zoek naar zin’ merken we op dat onze kerk voor bepaalde doelgroepen niet aansluit bij de zoektocht naar zingeving. Zeker niet bij het verlangen van jongeren, hun belevingswereld is heel anders. Volgens de hierboven aangehaalde nota “Kerk 2025” kunnen jongeren zich ook moeilijk identificeren met de kerk in de huidige organisatievorm. Zij doen dat liever met iets dat direct te maken heeft met het samen beleven en uitdragen van geloof, in woord en daad.  

Samenwerken op lokaal en regionaal niveau
We inventariseerden ook of en hoe onze gemeente samenwerkt met anderen. Onze gemeente is geen eiland in de samenleving, maar een gemeente die actief samenwerkt met anderen. Op lokaal niveau is dat in het Interkerkelijk Diaconaal Platform Delfzijl en in het Pastores Convent (het overleg van voorgangers in de kerken in de voormalige gemeente Delfzijl), op regionaal niveau werken we samen in de werkgemeenschap van beroepskrachten (predikanten en kerkelijk werkers) en in de classis Groningen-Drenthe. Ook in het zeemanspastoraat in de Eemshaven werken we samen met andere kerken.  Verder merken we op dat er nogal wat gemeenteleden zijn die zich op persoonlijke titel actief inzetten voor maatschappelijke organisaties voor welzijn zoals de Voedselbank Eemsdelta en Welzijnsinstelling Cadanz.
Een financieel tekort
Financieel gezien schrijft onze gemeente sinds 2019 rode cijfers. Het jaarlijks begrote tekort bedraagt inmiddels ruim € 100.000, - .Waarbij we, voor de goede orde, opmerken dat de kosten voor de verbouwing van de Kruiskerk hier geheel buiten vallen. Voor het boekjaar 2021 blijkt het begrote tekort overigens flink mee te vallen, mede doordat de opbrengst van de actie Kerkbalans in 2021 veel hoger is uitgevallen dan begroot. We vinden dit een heel mooi resultaat, waar we met elkaar best heel trots op mogen zijn. En dat ook verwachtingen voor de nabije toekomst schept.  Hoe dan ook is de verwachting reëel dat bij ongewijzigd beleid de tekorten jaarlijks verder zullen oplopen. Naast de afname aan bestuurskracht kunnen we het jaarlijkse financiële tekort benoemen als een tweede uitdaging waar we in de komende beleidsperiode mee aan de slag moeten door keuzes te maken die leiden tot inkomsten en uitgaven die met elkaar in balans zijn.
Tenslotte
Met deze momentopname schetst de commissie beleidsplan een startpunt voor het nieuw op te stellen beleid voor de komende jaren. We vinden het als commissie belangrijk om deze momentopname via het Kerkblad met u te delen. Daarnaast organiseerde de commissie op 24 april jl. een gemeenteberaad, waarin gemeenteleden hun verlangens voor de toekomst hebben kunnen uitspreken en met elkaar kunnen delen. Elders in dit Kerkblad leest u meer over de uitkomsten en geformuleerde speerpunten uit dit beraad.
In de komende maanden krijgen de taakgroepen Pastoraat en Vieren Vormen en de Colleges van Diakenen en Kerkrentmeesters en de Kerkenraad de gelegenheid hun voornemens voor de toekomst op papier te zetten. In het najaar voegen we de hierboven beschreven beginsituatie, de geformuleerde speerpunten uit het gemeenteberaad en de voornemens van de verschillende groepen samen tot een nieuw beleidsplan, dat we vervolgens in een gemeenteberaad zullen gaan bespreken.
Namens de commissie beleidsplan,
Frans Geluk, voorzitter
 
 
Kerk TV Kerk TV


De kerkdiensten in de Kruiskerk zijn thuis te volgen met beeld en geluid.
In de kerk staat een regietafel en iedere zondag is er een gemeentelid die er voor zorgt dat via een presentatie u thuis de dienst kunt horen en zien. Zo bent u thuis met de mensen in de kerk verbonden. 
De mensen van de techniek kunnen bepaalde elementen van de kerk in beeld brengen. Zo zagen we afgelopen zondag dat de ouderling van dienst een kruisje aan het gedachtenisbord (de regenboog) op hing. Ook kan er op gepaste afstand gemeenteleden in beeld komen. De mensen die op de achterste rij zitten zullen niet in beeld gebracht worden.
Via kerkdienst gemist kunt u de dienst in de kruiskerk beluisteren en ook zien.
 
Ontmoetingsmiddag Ontmoetingsmiddag
Vanaf januari 2019 is er elke 2de donderdag van de maand een ontmoetingsmiddag in het Anker. De eerst volgende ontmoetingsmiddag zal bekend gemaakt worden als bijeenkomsten weer mogelijk zijn en het coronavirus tot stilstand is gekomen
De middagen welke beginnen met een kleine meditatie, zijn bedoeld voor mensen die het fijn en prettig vinden met elkaar te praten, te luisteren naar een spreker, te kijken naar b.v. een dvd presentatie. Soms is er bloemschikken of wordt er bingo gespeeld. Iedereen is van harte welkom op deze activiteit van de kerk.
 
 
Koffie Drinken in ‘Op de Wierde’ Koffie Drinken in ‘Op de Wierde’
Het is regelmatig een gezellige drukte in het gebouw ‘Op de Wierde’. Alle ouderen uit de Farmsumer kerkgemeenschap worden dan uitgenodigd voor een gezellig uurtje koffie drinken. Het doel hiervan is om de onderlinge contacten te onderhouden.  Het  ‘koffie uurtje’ wordt gehouden in het gebouw ‘Op de Wierde’ . 
Zodra de datum van de volgende bijeenkomst bekend is verschijnt hij op de website en in het kerkblad.
U bent dan van harte welkom.
Elly Mietus, Aukje van Tholen, Piet Lanting      
 
Middag Alleengaanden Middag Alleengaanden
Middag voor Alleengaanden
Voorlopig kan deze activiteit niet plaatsvinden. Maar als de maatregelen betreffende het coronvirus ingetrokken worden zullen we nieuwe data bekend maken.
Het is soms best lastig om in je eentje aan te sluiten bij (echt)paren. Deze zin, meermalen gehoord, was de reden voor deze middag.   Hier is tijd om elkaar te ontmoeten. Gezellig tijd delen. Daarbij ontstaan gesprekken rondom actuele thema's, soms naar aanleiding van een stuk uit de krant. Er zijn verhalen om voor te lezen, we spelen spelletjes en je leert, dat het sjoelen echt niet verleerd wordt. We hebben een klaverjassen -expert in ons gezelschap en sommigen breken graag hun hoofd bij het scrabbelen. Mensen die komen hebben zin, om het goede leven te proeven, of terug te vinden. Of elkaar daarbij weer op het spoor te brengen. De tijd: Op woensdagen vanaf half drie tot vier uur, De plaats: In het Anker aan de Menno van Coehoornsingel. En: Er is thee en koffie en zelfgemaakte cake. ALLEN WELKOM.
De data worden op de zondagsbried en in het kerkblad bekend gemaakt. 
 
Bezichtiging Farmsumerkerk Bezichtiging Farmsumerkerk
Na een grote restauratie i.v.m aardbevingsschade is de kerk geruime tijd gesloten geweest voor kerkdiensten en voor bezichtiging. Nu is de kerk gelukkig weer geopend voor bezichtigingen.

lees meer »