Nieuwe antependia in Farmsum Nieuwe antependia in Farmsum

  De antependia (kanselkleden) zijn na vele jaren vervangen door nieuwe prachtige geweven kleden. Al vanaf de vierde eeuw -toen het christelijk geloof in het openbaar kon worden beleden- konden er gebouwen worden opgericht met een permanente altaartafel. Aanvankelijk werd die tefel bedekt met een wit kleed. Later werd dat een versierd kleed, aan de voorzijde afhangend (antependium). Vanaf de twaalfde eeuw werden bepaalde kleuren aan seizoenen van het liturgisch jaar verbonden, of aan bijzondere gebeurtenissen of dagen. Het witte antependium Wit staat voor zuiverheid, reinheid en onschuld. In de kerk is wit de feestkleur en verwijst naar Christus als het Licht van de wereld. Om het feestelijke te onderstrepen wordt ook de kleur goud en zilver door het wit heen geweven. Op het antependium van Farmsum is het Christusmonogram te zien met een deel van de wereldbol erachter. Dit monogram wordt gevormd door de erste twee Griekse letters van Christus, de X (Chi) en P (Ro). Christus mag sinds Pasen voor heel de wereld het teken van hoop zijn op toekomst aan de dood voorbij. Pasteltinten geven de aarde reliëf. Het groene antependium De groene kleur staat voor Gods trouw aan zijn schepping. Het is hoopvol dat de aarde telkens weer groen kleurt en vrucht voortbrengt. De kleur groen hangt in de kerk op de zondagen na Epifanie -vanaf ongeveer half januari- tot aan de Veertigdagentijd voor Pasen, en na de zondag na Pinksteren, de Drievuldigheidszondag is het groene kleed te zien tot aan Advent. In de groene tijd, de zogenaamde feestloze helft van het jaar, leeft de kerk alvast weer toe naar het eerstvolgende feest. In Farmsum mag je het groene antependium zien als een wijds Groninger landschap. Tussen het jonge en rijpere groen is het goudgeel te zien van tarwe die zo geoogst kan worden. Aan de einder raakt de aarde de hemel. Links de stroom water waaruit het groen voeding ontvangt en rechts zijn er groene groeivormen te zien. Brood en vis zijn voortbrengselen van de vruchtbare aarde en het water, dagelijks voedsel, maar onder de zegen van de Heer betekenen ze meer dan dagelijks voedsel alleen. De drie klaverblaadjes linksonder herinneren aan symboliek op enkele grafzerken in de Farmsumer kerk en kunnen duiden op agrarische welvaart of landbezit. Het rode antependium In de kleur rood is vuur te herkennen, evenals de kleur van het bloed. Het is Gods Geest die mensen aanvuurt en in beweging brengt. Maar soms moesten mensen in de geschiedenis hun grote inzet met hun leven bekopen: het bloed der martelaren. Pinksteren is het feest van de Geest en daarom is de kleur in de kerk met Pinksteren rood. Ook bij de bevestiging van ambstdragers past de kleur rood: niet dat wij vandaag meteen verwachten dat het levensgevaarlijk is ouderling of diaken te zijn, maar wel vraagt inzet de nodige inspanning. We mogen vooral goede hoop hebben dat gewone mensen door Gods Geest geïnspireerd, tot dingen in staat zijn die ze vooraf niet hadden verwacht. Op het rode antependium van Farmsum is vooral veel vuur te zien. Vuur van de geest, vuur dat mensen verwarmt en aanmoedigt, vuur dat ook zuivert en reinigt. De duif symboliseert de geest van God die op mensen neerdaalt en mensen in beweging zet.   Het paarse antependium Bij paars gaan de gedachten naar bezinning en inkeer maar ook naar rouw en verdriet. Paars kan ook gezien worden als zwart waar het licht doorheen gloort. In alle verdriet blijft er ook hoop. In de kerk zet de paarse kleur de toon voor de zes zondagen voor de voorbereiding op Pasen (de veertigdagentijd) en de vier zondagen voor voorbereiding op Kerstfeest (de Advent). Paars herinnert ons aan een realiteit die nog niet van pas is op Gods heil voor de aarde. Als voorbereiding op het grote feest maak je alvast je 'huis schoon' en ruim je struikelblokken op, zodat straks het feest ongehinderd gevierd kan worden. Ook bij begrafenis of crematie is paars een geëigende kleur om uiting te geven aan wat je voelt. Er is verdriet en een gevoelig gemis. En toch grijp je daarbij ook naar de gelovige hoop dat de dood niet het laatste woord heeft. Het paarse antependium in Farmsum is soberder dan de andere. Groot valt het kruis over het hele doek. In het kruis is metaaldraad ingeweven, wat verwijst naar de geseling en marteling. Zo houdt het kruis ons in de liturgische tijd meer bezig dan anders. Er wordt ook van de volgelingen van Jezus Christus een weg gevraagd, waarbij lijden niet altijd is te vermijden.  Toch zijn niet alle zondagen in de paarse tijd even donker. In de Veertigdagentijd is de vierde zondag en in de Advent de derde zondag van lichtere kleur, rose. In de bijbehorende predikantenstola is de kleurovergang te zien van donkerpaars naar lichtpaars. In de donkere tijd gloort er licht: het komende feest werpt z'n schijnsel vooruit.              

 
Gemeenteprofiel Gemeenteprofiel

Online

Delfzijl, 4 november 2017 Gemeenteprofiel van de Protestantse Gemeente te Delfzijl   Gemeenteprofiel De Protestantse Gemeente te Delfzijl bestaat op dit moment uit twee geografische wijken. De wijken hebben ieder een “eigen gezicht“ en zullen in 2018 tot één gemeente worden samengevoegd. In de beleidsontwikkeling, met het oog op de toekomst van onze gemeente, zijn de volgende zaken van belang: De verbondenheid met de God van Israël en Jezus Christus, zoals die wij leren kennen in de Bijbelse boodschap, verbindt ons als gemeenteleden met elkaar. Hoewel er sprake is van verscheidenheid, voelen wij ons toch verbonden met elkaar. Er is ruimte voor een veelheid aan meningen en belevingen. Lief en leed worden gedeeld, levens- en geloofsvragen eveneens. Wij willen een vierende gemeente zijn, dat houdt in een gemeente   met ruimte voor een verscheidenheid aan vieringen, van cantatediensten en Choral Evensongs tot ‘anders dan anders vieringen’; met ruimte voor inbreng van gemeenteleden; die meer en meer gebruik gaat maken van moderne media. Wij willen een gemeente zijn met aandacht voor elkaar en voor jongeren, die nog aanwezig zijn . Onze gemeente is  een  vergrijzende gemeente. Hier ligt een belangrijk aandachtsgebied en ligt ook onze zorg. Wij willen een gemeente zijn die naar buiten treedt, om daarmee ons geloof uit te dragen. Diaconaat en missionair kerk zijn vinden we belangrijk, om zo het geloof handen en voeten te geven.   Gemeenteleden voelen zich maatschappelijk betrokken en verrichten vrijwilligerswerk op verschillende terreinen waaronder het schipperspastoraat.   Wij willen een gemeente zijn, waarin gesprekken over geloofs- en levensvragen kunnen plaatsvinden en waarin bezinning een plek heeft.    Gemeenteleden zetten zich graag in om praktische hulp te bieden rondom onze kerkgebouwen.    In de komende jaren zullen wij ons bezig houden met de vraag hoe we kerk kunnen zijn in Delfzijl en omgeving.    De gemeente werkt samen met andere kerkelijke gemeenschappen in Delfzijl en omgeving.    De diaconie werkt met andere diaconieën samen in een Diaconaal Platform Delfzijl.       Het profiel van een predikant en kerkelijk werker   Predikant   De Protestantse Gemeente  Delfzijl zoekt een predikant die: zich thuis voelt in een gemeente met een verscheidenheid aan geloofsbelevingen; het schip van onze gemeente kan loodsen; samen wil werken met de vele vrijwilligers, een teamplayer wil zijn; mensen kan stimuleren; ruimte wil geven aan de inbreng van gemeenteleden bij vieringen; samen met de pastorale ouderlingen vorm en inhoud wil geven het pastorale beleid voor de toekomst; samen met de gemeente wil nadenken over de rol van de kerk in de samenleving; een verantwoorde liturgie belangrijk vindt en affiniteit heeft met andersoortige diensten.    Kerkelijk werker   De Protestantse Gemeente Delfzijl zoekt op korte termijn een pastoraal werker die: inhoud kan geven aan het bezoekwerk en crisispastoraat; samen wil werken met de pastorale teams; deel uit wil maken van de werkgroep pastoraat; kan voorgaan bij uitvaartdiensten; incidenteel kan en wil voorgaan bij zondagse vieringen.    (Aanvulling mei ’18: er is vanaf 1 januari ’18 tot aan 1 januari ’19 een kerkelijk werker benoemd voor fte 0.7)                

 
Inleiding info voor vacature predikant Delfzijl Inleiding info voor vacature predikant Delfzijl

Beroepingscommissie Protestantse Gemeente te Delfzijl

Delfzijl, mei 2018
 
Geachte heer/mevrouw,

Wij danken u hartelijk voor uw interesse in de vacature voor predikant in onze gemeente.
Met genoegen bieden wij u daarom als beroepingscommissie informatie aan over de PG Delfzijl.
 
Naast informatie over het profiel van onze gemeente, die van predikant en kerkelijk werker, treft u informatie over onze kerkelijke activiteiten en algemenere informatie over Delfzijl aan.
Zie hiervoor: Inhoud info voor vacature predikant Delfzijl.
 
Ons beleidsplan 2018-2022 komt deze zomer gereed. Kort geleden zijn de wijken noord en zuid samengevoegd tot één Protestantse Gemeente Delfzijl, waardoor er een nieuw beleidsplan in ontwikkeling is.
 
Desondanks hopen wij u toch een goed beeld te bieden van onze gemeente en wat het werken en wonen in Delfzijl voor u als predikant zou kunnen betekenen.
 
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de secretaris Jitze Dam (0596619563/ )  of met ondergetekende (0630387961).
 
Wij wensen u wijsheid bij uw overwegingen!
 
 
Namens de beroepingscommissie,
 
Emma de Vries-Veling
(voorzitster)

 
Intrede Ds. Tjitske Hiemstra Intrede Ds. Tjitske Hiemstra



Zondagmiddag 11 maart heeft Tjitske Hiemstra intrede gedaan in de Protestantse Gemeente Oldehove en Ds. Dineke Ferwerda heeft haar bevestigd in het ambt van gemeente predikant.
Het was een mooie dienst waarin naast veel gemeenteleden ook familie, vrienden en genodigden aanwezige waren.
Ze blijft haar werk in Delfzijl als pastoraal mederwerker tot 1 januari 2019
voortzetten.

 
Uit de Algemene Kerkenraad Uit de Algemene Kerkenraad

 Uit de Algemene Kerkenraad Op 4 december was de laatste vergadering van de Algemene Kerkenraad. Vanaf 1 januari hebben we geen wijkkerkenraden en geen algemene kerkenraad, maar nog één kerkenraad voor heel Delfzijl. Daarin zitten dan alle ambtsdragers, van onder en van boven de spoorlijn. Die kerkenraad heeft dan een nieuwe voorzitter en dat is Tjerk de Vries. Die kerkenraad heeft twee scriba’s en dat zijn Gineke van de Velde en Wilte Mulder.  Onder die ene kerkenraad functioneren straks 5 werkgroepen. In de werkgroep Pastoraat zitten alle ouderlingen. In de Werkgroep Diaconaat zitten alle diakenen. In de werkgroep Rentmeesters zitten alle Kerkrentmeesters. In de werkgroep Vieren en Vorming zitten leden van de liturgiecommissies, een preekvoorziener en mensen die aan vorming doen. In de werkgroep Communicatie zitten mensen van KIB, van het kerkblad en de website. Van elke werkgroep zitten er weer twee leden in de kleine kerkenraad en daar zitten natuurlijk ook de voorzitter, de scriba en de dominee in. Omdat de werkgroepen nog niet allemaal afgevaardigden hebben voor de kleine kerkenraad kunnen de leden van de A.K. eerst nog even het werk van de kleine kerkenraad doen. Wij zijn nog op zoek naar een kerkelijk werker, maar deze maand is er al een gesprek met een kandidaat. Er zijn een tiental gemeenteleden en kerkenraadsleden bereid gevonden om de beroepingscommissie te vormen, die op zoek moet gaan naar een nieuwe dominee. Na de gezamenlijk dienst op 7 januari zullen jullie nog meer en uitgebreider geïnformeerd worden. Ik zou zeggen: komt allen tezamen op 7 januari. Reinder de Vries, scriba                      

 
Ds. De Boer schenkt Farmsummer Kerk kostbare icoon Ds. De Boer schenkt Farmsummer Kerk kostbare icoon



Op woensdagmiddag 20 september jongstleden mocht een aantal ouderlingen en kerkrentmeesters op uitnodiging van ds. de Boer samenkomen in de consistorie van de Farmsumer Kerk. Ook mevrouw Stuut, zelf iconenschrijfster, was aanwezig.
Eveneens had ds. de Boer mevrouw Hilda Feunekes – Zuidema uit Blijham uitgenodigd.
Vanzelfsprekend had ds. de Boer met deze bijeenkomst  een doel voor ogen.
Hij wilde ter gelegenheid van zijn naderend afscheid in december van dit jaar de Farmsumer Kerk een cadeau aanbieden.
Na enkele inleidende woorden van ds. de Boer kreeg mevrouw Feunekes de gelegenheid ons enigszins in te wijden in de kunst van het  “schrijven” van iconen. Van haar heb ik onthouden, dat je het “schrijven” noemt en geen tekenen of schilderen. Zij wist een zeer boeiend en onderhoudend verhaal te vertellen over de techniek en alle symbolen, die met het vervaardigen van een icoon te maken hebben.
Hierna begaven we ons naar de Farmsumer Kerk, waar zich de contemplatieve ruimte bevindt. Ds. de Boer kreeg hier de mooi ingepakte icoon van mevrouw Feunekes overhandigd en kon deze als cadeau aan een van de kerkrentmeesters overhandigen, een cadeau, dat we in zeer grote dank hebben aanvaard.
Hierna werd de icoon in de contemplatieve ruimte gehangen en hebben we onze bewondering niet onder stoelen of banken gestoken ! Alle lof voor het prachtige werk, dat mevrouw Feunekes heeft gemaakt. Ze had er, zo vertelde ze, met hart en ziel aan gewerkt. En dat was te zien. Ds. de Boer besloot deze bijeenkomst met het voorlezen van een gebed uit de “Orde voor de ingebruikneming van een kunstwerk”.  We konden hierna nog even napraten in de consistorie.
Op de achterkant van de icoon had mevrouw Feunekes de volgende tekst geschreven :
“Christus, een voorbeeld uit ± 1542.
Een icoon is een geschilderde beeltenis van een Bijbelse figuur, een heilige of een voorstelling van een religieuze gebeurtenis.
De icoon heeft zijn oorsprong in de Oosters-Orthodoxe kerk en is daar nog steeds de eensgezinde kerkelijke en spirituele expressie van het geloofsleven. In onze tijd is er weer opnieuw belangstelling ontstaan voor de waarde van iconen, voor de diepe uitstraling ervan.
Techniek
Het schilderen van een icoon is gebonden aan mystieke regels, die door de eeuwen heen bewaard zijn gebleven. De plank wordt uitgediept, zodat er een venster ontstaat – “Het venster op de eeuwigheid”.
Daarna worden er drie lijmlagen aangebracht, waarin zuiver linnen, het kleed van Christus, wordt geplakt. Dit geheel wordt twaalf keer ingesmeerd met een krijt / lijmlaag.
Na het schuren van deze laag kan het schilderen beginnen. Er wordt geschilderd met zuivere pigmenten en ei tempera. Eerst worden de donkere kleuren aangebracht, daaroverheen komen de lichte kleuren. Het schilderen van een icoon is dus een proces, dat verloopt van het donker naar het licht en is daarmee een spirituele weg, die een schilder(es) aflegt.
Deze icoon is met geduld en zorg geschilderd door Hilda Feunekes – Zuidema in opdracht van Itse de Boer”.
Komt u vooral de icoon bewonderen in de Farmsumer Kerk !
Bert Veentjer
Eveneens had ds. de Boer mevrouw Hilda Feunekes – Zuidema uit Blijham uitgenodigd.
Vanzelfsprekend had ds. de Boer met deze bijeenkomst  een doel voor ogen.
Hij wilde ter gelegenheid van zijn naderend afscheid in december van dit jaar de Farmsumer Kerk een cadeau aanbieden.
Na enkele inleidende woorden van ds. de Boer kreeg mevrouw Feunekes de gelegenheid ons enigszins in te wijden in de kunst van het  “schrijven” van iconen. Van haar heb ik onthouden, dat je het “schrijven” noemt en geen tekenen of schilderen. Zij wist een zeer boeiend en onderhoudend verhaal te vertellen over de techniek en alle symbolen, die met het vervaardigen van een icoon te maken hebben.
Hierna begaven we ons naar de Farmsumer Kerk, waar zich de contemplatieve ruimte bevindt. Ds. de Boer kreeg hier de mooi ingepakte icoon van mevrouw Feunekes overhandigd en kon deze als cadeau aan een van de kerkrentmeesters overhandigen, een cadeau, dat we in zeer grote dank hebben aanvaard.
Hierna werd de icoon in de contemplatieve ruimte gehangen en hebben we onze bewondering niet onder stoelen of banken gestoken ! Alle lof voor het prachtige werk, dat mevrouw Feunekes heeft gemaakt. Ze had er, zo vertelde ze, met hart en ziel aan gewerkt. En dat was te zien. Ds. de Boer besloot deze bijeenkomst met het voorlezen van een gebed uit de “Orde voor de ingebruikneming van een kunstwerk”.  We konden hierna nog even napraten in de consistorie.
Op de achterkant van de icoon had mevrouw Feunekes de volgende tekst geschreven :
“Christus, een voorbeeld uit ± 1542.
Een icoon is een geschilderde beeltenis van een Bijbelse figuur, een heilige of een voorstelling van een religieuze gebeurtenis.
De icoon heeft zijn oorsprong in de Oosters-Orthodoxe kerk en is daar nog steeds de eensgezinde kerkelijke en spirituele expressie van het geloofsleven. In onze tijd is er weer opnieuw belangstelling ontstaan voor de waarde van iconen, voor de diepe uitstraling ervan.
Techniek
Het schilderen van een icoon is gebonden aan mystieke regels, die door de eeuwen heen bewaard zijn gebleven. De plank wordt uitgediept, zodat er een venster ontstaat – “Het venster op de eeuwigheid”.
Daarna worden er drie lijmlagen aangebracht, waarin zuiver linnen, het kleed van Christus, wordt geplakt. Dit geheel wordt twaalf keer ingesmeerd met een krijt / lijmlaag.
Na het schuren van deze laag kan het schilderen beginnen. Er wordt geschilderd met zuivere pigmenten en ei tempera. Eerst worden de donkere kleuren aangebracht, daaroverheen komen de lichte kleuren. Het schilderen van een icoon is dus een proces, dat verloopt van het donker naar het licht en is daarmee een spirituele weg, die een schilder(es) aflegt.
Deze icoon is met geduld en zorg geschilderd door Hilda Feunekes – Zuidema in opdracht van Itse de Boer”.
Komt u vooral de icoon bewonderen in de Farmsumer Kerk !
Bert Veentjer
 

 
Afscheid en herbevestiging

Afscheid en herbevestiging

Op zondag 8 oktober werd in de Farmsumer kerk afscheid genomen van ouderling mevrouw Diny Wierdsma. Zij heeft na een heel lange periode van kerkenwerk nu besloten om te stoppen met haar taak als ouderling. Het is mooi geweest, aldus mevrouw Wierdsma. In dezelfde dienst werd mevrouw A.Stad herbevestigd als diaken. Zij blijft nog een jaartje meedraaien, waar de gemeente erg blij mee is. Mevrouw Wierdsma wordt een goede, rustiger tijd toegewenst en mevrouw Stad wensen we nog een goede periode toe in de wijkkerkenraad.