Bezoek leerlingen van de Optimist aan de Kruiskerk Bezoek leerlingen van de Optimist aan de Kruiskerk

Enige tijd geleden kregen wij als Protestantse Gemeente Delfzijl een vraag van de OBS de Optimist De vraag of wij enkele groepen van hun school wilden ontvangen. In het kader van hun project “van St. Juttemis tot party” lieten zij de leerlingen kennismaken met feesten en godsdiensten. Daarin paste het bezoek aan onze kerk goed.
Er werd een datum vastgesteld en twee tijdstippen, waarop we eerst groep 3 en een uur later de groepen 4 en 5 zouden ontvangen.
Tevoren had onze predikant met input van leden van de kerkenraad een programma opgesteld. Na een welkom zouden de kinderen in kleine groepjes van 5 of 6 uiteengaan om langs verschillende plekken in en rond de kerkzaal te gaan. Bij elk van die plekken zou iets te zien en te horen te zijn wat te maken heeft, met wat zondags in de kerk gebeurt. Een soort circuitje dus.
Daar stonden we dan op dinsdag 12 december de kinderen op te wachten. Toch wel een tikkeltje gespannen, want hoe lang was het al niet geleden dat we met hele groepen kinderen te maken kregen?
De leerlingen kwamen lopend vanaf het nieuwe Kindcentrum aan de Jachtlaan. En opeens was de kerk gevuld met kinderstemmen, een opgewonden gezellige rumoerigheid! Ruim 40 kinderen met hun leerkrachten en enkele stagiaires
Na een kort welkom en een uitleg spreiden de kinderen zich over de verschillende plekken.
Ze gingen langs het stiltecentrum voor een verhaal; langs het doopvont, de collectezakken en de gedenkhoek. Ze konden een kaarsje aansteken aan de Paaskaars, mochten op de preekstoel staan, bij het orgel kijken en bij de avondmaalstafel werd er gedeeld.

Om de vijf minuten klonk de fluit en gingen de kinderen naar de volgende plek.
We kwamen tijd te kort. Binnen een uur meldde zich de volgende groep met 60 kinderen en hebben we het programma herhaald. En toen de kerk weer leeg en stil was, stonden we opgelucht en voldaan bij elkaar en zeiden:” Wat was dit leuk, dit is voor herhaling vatbaar!!!”
Enkele impressies vanuit de schillende plekken, die de kinderen hebben bezocht:
Rienk stond bij het doopvont en hij vroeg aan de kinderen of ze wisten wat dopen inhield. Een van kinderen gaf als antwoord dat is als er een fles tegen een schip wordt gegooid, bij het te water laten.
Rienk kon heel mooi de verbinding met ons doopgebeuren leggen met zijn reactie: “dan wens je dat schip ook een behouden vaart.” Hij legde de nadruk dat de doop een feest is en dat riep reacties op. Want ook de leerlingen vierden feest, zoals het Suikerfeest en als er een feest is, heb je feestkleding aan. Hij had een babypop meegebracht in een mooie doopjurk en de kinderen mochten het doopgebeuren naspelen.
Bij de collectezakken was het op een gegeven moment dikke pret. Wouter deed voor hoe dat ging, met het collecteren en het doorgeven van de zakken en dat was kennelijk zo komisch dat iemand de slappe lach kreeg. Hij had wat plaatjes gegoogeld van alternatieve hippe collectezakken, zelf gemaakt in allerlei kleurtjes, maar de leerlingen vonden eigenlijk onze collectezakken veel mooier.
 Hij vertelde dat het geld uit de collectezakken bewaard werd in een echte kluis. Dat vonden de kinderen heel spannend     en of Wouter de code ook wist?
Zelf stond ik bij de preekstoel, ik had een opstapje meegenomen zodat de kinderen over de lessenaar heen konden kijken en vertelde over wat een preek was. Ik had ook een kinderbijbel meegenomen en de kinderen gingen spontaan het verhaal lezen. Ze vroegen mij of ik zelf ook het opstapje gebruik, als ik op de preekstoel sta. En ik werd op een leugentje betrapt. Ik had namelijk tijdens het welkom verteld over mijn toga, die ik als voorganger droeg. En die toga had je niet zomaar netjes aan, want er waren wel 20 kleine knoopjes, die dichtgedaan moesten worden. Een leerling wilde dat echt zelf nagaan en samen hebben we de knoopjes geteld. Er waren er 9!
Tot zover de impressies. Iedereen bedankt die heeft meegewerkt, speciaal onze stagiaire Willeke Zigterman Rustenburg.