Kunst in de kerk Kunst in de kerk

Gemengd blikjeskoor
Ooit heb ik een leeg stoffig drink-blikje gezien in de vensterbank van een drankwinkel/café. Ergens in Duitsland.
Geknikt en met viltstift oogjes getekend. Met de naam van een of andere zangeres er bij.
Het stond er al een tijdje te verstoffen.
Vanwege de Corona perikelen kunnen diverse koren niet repeteren. Jammer voor alle zangers. Cantorijen en zangkoren zijn opgeheven. Algehele teloorgang in de muziekwereld.
Toen voorjaar 2020 werd gevraagd een collage te maken om aan de muur in het Anker te hangen, kwam het blikjes-idee ineens boven borrelen. Een collage hoeft immers geen schilderij te zijn. Het mag van alles zijn. Maar hoe kom je aan lege drinkblikjes ?
Een kwartiertje fietsen rondom de toegangswegen bij een school voor voortgezet onderwijs in Delfzijl, gaf een opbrengst van tientallen lege frisdrank, krachtpats en bierblikjes. Dat geeft wel te denken. Zoveel rommel in de berm en de struiken. Wat gaan we slordig om met ons milieu. Laten alle afval om ons heen slingeren. Arme aarde, die we in bruikleen hebben van onze kleinkinderen.
Ca 25 blikjes heb ik gebruikt voor dit gemengde zangkoor. Vastgeschroefd op een ondergrond. Geknikt zodat het een hoofdje lijkt.  Mond wagenwijd open En plakoogjes er op.
Sommige koorleden kijken de andere kant uit. Anderen kijken omhoog en niet naar de dirigent.  Iedereen doet zo zijn/haar eigen dingetje. Het kleine manneke achteraan staat op een bloempot om ook nog wat te kunnen zien. De dirigent is een oude kurkentrekker en doet er aan denken hoe een dirigent soms moet trekken om er wat moois uit te krijgen.
Het lessenaartje heb ik niet gemaakt. Dat stond al jaren in de garderobe van ‘t Anker. (met dank aan wie ?)
De (muziek)noten rollen hier over de vloer.
Geen C te hoog, verwijzend naar de muzieknoten. En een verbastering van geen zee te hoog, oftewel wij kunnen alles aan. En dat allemaal op een alles omvattende regenboog. Kerk in actie.  KIA. Of Kunst In ‘t Anker. Of Kunst In Afval.  Wat u maar wilt.
Plat liggend komt deze collage beter tot zijn recht dan verticaal aan de muur, vandaar dat deze niet aan de muur hangt, maar op een tafel staat.

Bob Flobbe