Adventsconcert Lohmanorgel Adventsconcert Lohmanorgel
Op zaterdag 30 november, vlak voor de 1e zondag van Advent, geeft EEUWE ZIJLSTRA een Adventsconcert op het Lohmanorgel in de FARMSUMER KERK.
Aanvang 20.00 uur, Entree € 10,00
Eeuwe Zijlstra studeerde orgel, kerkmuziek en koordirectie bij onder andere Jos van der Kooy en Wim van Beek. Aan de conservatoria van Alkmaar en Groningen behaalde hij de diploma's Docerend Musicus (bachelor) en Uitvoerend Musicus (master).
Eeuwe is de vaste bespeler van vier zeer uiteenlopende en bijzondere orgels. Hij is organist van de Grote Kerk van Harlingen (Hinsz) en tevens organist van de Doopsgezinde Kerk in Groningen (Marcussen). Verder bespeelt hij het Schnitger-orgel in de Martinikerk in Groningen, onder meer bij de diensten van het Groninger Studenten Pastoraat en bij bijzondere activiteiten van de Rijksuniversiteit Groningen. Ten slotte is Eeuwe organist van het cultuurcentrum De Oosterpoort, waar zich het enige concertorgel in Noord-Nederland bevindt.
In verband met de komende Adventsperiode hebben wij als thema voor dit concert gekozen het bekende koraal “ Nun komm, der Heiden Heiland “. Dit koraal werd in 1524 geschreven door Maarten Luther en is een vertaling van de hymne "Veni redemptor gentium", die in 397 geschreven was door Ambrosius van Milaan. De  melodie werd gecomponeerd door Johann Gottfried Walther (1684 – 1748). Wij kennen het lied uit ons LIEDBOEK VOOR DE KERKEN als “ Kom tot ons, de wereld wacht “, lied 122 in een vertaling van J.W. Schulte Nordholt en in het “ nieuwe “ Liedboek is het Lied 433.
Er zijn veel componisten, die dit lied hebben gebruikt voor een koraalbewerking, waaronder natuurlijk Johann Sebastiaan Bach (1685 – 1750). Van hem speelt Eeuwe van de 17 zgn. Leipziger Koralen twee van de drie bewerkingen : BWV 659 en 661.
Ook de bekende componist en organist Dietrich Buxtehude (1637 – 1797) heeft een bewerking over dit lied geschreven (BuxWV 211).
Al met al een zeer boeiend programma, gespeeld door een buitengewoon begaafd musicus.
Kom luisteren, zou ik zeggen. Mooi, om zo de Adventsperiode te beginnen.