Filmavond met de film: - Les Choristes (De koorzangers) Filmavond met de film: - Les Choristes (De koorzangers)
Film - Les Choristes (De koorzangers)

Les choristes vertelt het verhaal van een kostschool voor moeilijk opvoedbare kinderen wat begint in het heden, als Pierre Morhange na de begrafenis van zijn moeder bezoek krijgt van een van zijn oude klasgenoten, Pépinot. Die geeft hem het dagboek van hun oude surveillant, Clément Mathieu. Vanaf dat moment volgt in een flash back zijn verhaal wat ons terugbrengt naar 1948.
Deze werkloze muziekleraar accepteert een baantje als surveillant op de kostschool ‘Fond de l’étang’. Na een lastig begin verkrijgt Clément het respect van het grootste deel van zijn klas. Dan ontspint zich een conflict tussen de directeur van de school, die een ijzeren discipline voorstaat, en Clément, die de leerlingen wat losser wil laten. Hij ziet dat er in enkele leerlingen muzikaal talent schuilt, en geeft de klas muzieklessen in de lesvrije periodes. Als het succes van het koor bekend wordt, stapt de directeur naar voren om de eer op te strijken. Dit alles zorgt ervoor dat het conflict tussen Clément en de directeur uiteindelijk weer oplaait.

Datum: dinsdag 24 november 2020
Tijd: 19.45 uur – Vanaf 19.30 inloop met koffie en thee