Schipperspastoraat. Schipperspastoraat.
Schipperspastoraat
In het weekeind liggen er een handvol binnenschepen in onze regio.
Schippers wonen met hun gezin aan boord. 24 uur per dag, 7 dagen per week. Ze gaan nooit naar huis, want hun schip is hun huis. Ook als ze in Delfzijl liggen.
Als ze kinderen hebben, wonen die ergens aan de wal in de kost,  of wonen op een internaat, om naar school te kunnen gaan. Sommige schippers gaan het weekeind naar hun kinderen of familie ergens in Nederland.
Op meerdere plaatsen in Nederland wordt door de kerken lectuur verspreid onder de schippers.
meestal op zaterdag gaan vrijwilligers bij de schepen langs met de Elisabethbode, Open deur, Eemsbode en nog wat lectuur.  Georganiseerd door PKN Utrecht.
Binnenvaartpastoraat, zo heet het met een mooi woord.
In de praktijk is het (kerk)lectuur bezorgen en een praatje maken bij de schippers die het weekeind in Delfzijl en omgeving liggen. Dat praatje wordt zeer op prijs gesteld. Over het weer en van-alles-en-nog-wat. Soms wordt er over kerkperikelen gepraat. Als ze zondags naar de kerk willen, dan vinden de mensen dat wel op internet. Maar wat menselijke aandacht is nog steeds niet gedigitaliseerd.
Om beurten brengen Geert Thurkov of ik (Bob Flobbe) de lectuur rond. Een uurtje werk op zaterdag (of vrijdag). Wij zoeken versterking. Want sinds wij gepensioneerd zijn vallen er gaten in het rooster.
Wie ?